دورکاری در کرونا مزیت‌ها و معایب

یکی دو سال اخیر کلمه دورکاری زیاد به گوشمان خورده است. دورکاری از سال‌ها قبل در بعضی از کشورها بوده است ولی در دو سال اخیر به دلیل همه‌گیری کرونا دورکاری یکی از سبک‌های متداول کاری شده است. در این مطلب قصد داریم درباره دورکاری، مزیت‌ها و معایب آن و تأثیراتی که در سبک زندگی افراد می‌گذارد صحبت کنیم. پس ما با همراه باشید.

دورکاری چیست؟

دورکاری یک قرارداد کاری است که در آن کارمند خارج از دفتر شرکت یا سازمان کار می‌کند و کارمند ساعات حضور برای انجام کار در داخل شرکت را ندارد. دورکاری به معنای کار در خانه یا در مکان هایی دیگر مانند کافی شاپ، کتابخانه یا فضاهای کار اشتراکی است. دورکاری معمولا با استفاده از تکنولوژی های ارتباطی آنلاین انجام می گیرد.

دورکاری برای بعضی از مشاغل قابل انجام و برای بعضی دیگر قابل انجام نیست. بعضی از صنایع از جمله فروش، نشر، خدمات به مشتری و بازاریابی، مشاغلی مانند برنامه‌نویسی و نرم‌افزار و دیجیتال مارکتینگ و ... را می‌توان از طریق دورکاری نیز انجام داد.

دیگر نام‌های جایگزین دورکاری می‌توان به کار از راه دور، ارتباطات الکترونیکی و کار از راه دور نام برد.

در دوران شیوع کرونا و همه‌گیری آن با ایجاد فاصله‌های اجتماعی بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها موظف شدند تا فعالیت‌های خود را به‌صورت دورکار انجام دهند. بسیاری از کارمندان چون تجربه دورکاری نداشتند برایشان سخت‌تر بود و بعضی از افراد نیز در دوران دورکاری احساس بهتر و راندمان بیشتری داشتند.

دلیل تغییرات این افراد به عوامل متعددی ربط داشت، یکی از این موارد شخصیت افراد است به طور مثال افراد برونگرا که دوست داشتند در جمع همکاران کار کنند بیشتر اذیت شده‌اند و در مقابل افراد درونگرا احساس راحتی بیشتری داشتند. چگونگی برنامه‌ریزی شرکت‌ها و کارفرمایان و داشتن نرم‌افزارهای ارتباطی قوی و برنامه‌ریزی درست از عواملی هستند که می‌تواند دورکاری را نتیجه‌بخش کند.

طی تحقیقاتی که انجام شد به این نتیجه رسیدند که افرادی که تخصص بیشتری داشتند راندمان کاری بهتری در دورکاری داشتند و افراد با تخصص کمتر و بدون تخصص این راندمان در آن‌ها کمتر شده است.

دورکاری در کرونا مزیت‌ها و معایب

مزیت‌های دورکاری:

  • 1. بازدهی بیشتر در دورکاری:

    افرادی که در خانه کار می‌کنند در مقایسه با کارمندانی که هر روز به دفتر کار می‌روند، بازدهی بیشتری دارند. طبق اطلاعات منتشر شده، حتی دورکاری چند بار در ماه نتیجه خوبی دارد. 77 درصد کارمندان بهره‌وری بالاتری داشته‌اند، 30 درصد گفته‌اند که در زمان کمتری کار بیشتری انجام داده‌اند.

  • 2. حفظ کارمندان حیاتی سازمان با دورکاری:

    دورکاری به یک شرکت اجازه می‌دهد، کارمندان مهم و متخصص خود را که ممکن است به دلایل شخصی مانند دوری مسافت، نیاز به رفت‌وآمدهای طولانی دارند، با گزینه دورکاری حفظ کنند. کارمندی که بتواند مشکل رفت‌وآمدهای طولانی‌مدت خود را حذف کند، استرس کمتری را در کار تجربه می‌کند در نتیجه بازده بیشتری دارد زیرا تعادل بهتری بین زندگی و کار خواهد داشت.

  • 3. هزینه کمتر و پس‌انداز پول بیشتر در دورکاری:

    تحقیقاتی که دانشگاه استنفورد منتشر کرده است، در این پژوهش یک آژانس مسافرتی را بعد از دورکاری بررسی کردند، به این نتیجه رسیدند که کارفرما توانسته است به طور متوسط 2000 دلار برای هر کارمند دورکار پس انداز کند. وقتی کارمندان مجاز به دورکاری هستند، این امر تمام هزینه های آن را کاهش می‌دهد.

    دورکاری در کارمندان نیز هزینه‌های رفت‌وآمد مانند تاکسی، پول بنزین و حتی هزینه‌های زمانی که باید در ترافیک‌های رفت‌وبرگشت باشند مخصوصاً در شهرهای بزرگ پرترافیک را کاهش می‌دهد.

    در بیشتر موارد دورکاری یک سناریو برد- برد است.

  • 4. پیگیری خسارت‌های حاصله در دورکاری

    اگر دورکار هستید و به طور رسمی شاغل هستید نه یک پیمانکار، اگر به دلایلی در حین کار دچار آسیب و تصادف شدید، ممکن است بیمه به شما کمک کند تا هزینه‌های آسیب را جبران کنید. مدارک مورد نیاز را باید پر کنید و به پزشک مسئول مراجعه کنید و سایر مقررات و ضوابط پوشش بیمه را رعایت کنید. اما انجام این کار گاهی اوقات هنگام دورکاری سخت است.

  • 5. در دورکاری محیط مطلوب خود کار می‌کنید.

    اکثر کارمندان خودشان یا سازمانشان آن‌ها را ملزم به رعایت لباس‌های فرم و مناسب محیط کار می‌کنند. زمانی که دورکار هستید دیگر دغدغه لباس و پوشش خود را ندارید و تنها زمانی ملزم به پوشیدن لباس مناسب هستید که قرار است جلوی دوربین ظاهر شوید.

    البته بسیاری از افراد باز هم بر اساس شخصیت خود، هوم آفیس و یا میز کار خود در خانه را شبیه به شرکت شبیه‌سازی می‌کنند. اما درهرصورت انتخاب با شماست و این سطح از راحتی به افراد اجازه می‌دهد تا هنگام کار بازده بیشتری داشته باشند.

  • 6. محدودیت‌ها و قوانین محل کار وجود ندارد.

    اگر در شرکت کار می‌کنید، ممکن است آن شرکت قوانین و محدودیت‌های خاص خود را داشته باشد که ممکن است برای بعضی خوشایند و برای افرادی ناخوشایند باشند ولی درهرصورت ملزم به رعایت آن باشند. اما در دورکاری، پشت میز خانه خود، می‌توانید بر اساس شخصیت و فضایی که خودتان در آن راحت هستید و تمرکز و خلاقیت بیشتری دارید کار کنید؛ می‌توانید هر موسیقی را که می‌خواهید گوش دهید، اگر در پس‌زمینه با تلویزیون روشن بهتر کار می‌کنید، می‌توانید چنین شرایطی را ایجاد کنید.

  • 7. قابلیت دورکاری در بعضی شرکت‌ها

    اگر شما فردی هستید که از کارکردن در ساعات در حدود 8 صبح تا 5 بعدازظهر لذت نمی‌برید، ممکن است کارفرمای شما گزینه‌های مختلفی مانند دورکاری را به شما ارائه دهد. بعضی از شرکت هدفشان رسیدن به نتیجه مطلوب است؛ اگر بدانند که کارمندشان در شرکت، دورکاری عملکرد بهتری دارد، گزینه دورکاری را به او می‌دهند.

    ممکن است شما بخواهید صبح‌ها زودتر کار شروع کنید. یا شیفت دوم از ساعت 2 بعدازظهر تا 11 شب کار کنید. والدین بخواهند بر اساس برنامه‌های مدرسه فرزندان و نیازهای آن‌ها ساعت کاری‌های منعطف داشته باشند.

  • 8. اتلاف زمان کمتر به وسیله حذف رفت‌وآمد

    اگر دورکاری به‌درستی تنظیم شده باشد، زمان کمتری از دست می‌رود. حتی اگر کارمند 15 دقیقه از خانه به شرکت در راه باشد، این یعنی 30 دقیقه از وقت آن‌ها ازدست‌رفته است. دورکاری این مشکل را از بین می‌برد. کارمند وقتی در خانه باشد و هر زمان به بهره‌وری برای شروع کار را داشته باشد تنها کافی است تا سیستم کامپیوتر خود را روشن کرده و پس از پایان کار از سیستم خارج شود.

معایب دورکاری:

  • 1. دورکاری برای کارمندان منظم و متعهد فقط جواب می‌دهد.

    دورکاری همیشه هم باعث بهره‌وری بیشتر در کار نمی‌شود. برای بعضی افراد، کار در خانه ممکن است حواسشان را پرت کند. یا برای کارمندان دارای فرزند ممکن است برای رفع نیاز بچه‌ها مجبور شوند کار را متوقف کنند و دچار حواس‌پرتی شوند. برای افرادی تلویزیون و اینترنت باعث حواس‌پرتی زیادی می‌شود.

    برای بعضی از خانواده‌ها مرز بین مسئولیت‌های شخصی و شغلی در دورکاری مبهم است که ممکن است درگیری‌های داخلی ایجاد کند که حل آن دشوار است.

  • 2. درنظرنگرفتن هزینه‌های استفاده از وسایل شخصی در دورکاری

    برخی از کارفرمایان تجهیزات لازم را برای دورکاری به کارمندان خود ارائه می دهند، اما برخی دیگر این کار را نمی کنند و انتظار دارند که کارمند از کامپیوتر، لب تاپ شخصی، تلفن و اینترنت خود استفاده کند که هزینه هایی برای کارمند دربر خواهد داشت.

    برای برخی کارمندان، ممکن است آن‌ها نتوانند هزینه خرید کامپیوتر یا اینترنت را برای کار در خانه بپردازند، در نتیجه آن‌ها مجبور می‌شوند تصمیم بگیرند، به دفتر برگردند.

    دورکاری در طولانی‌مدت ممکن است پس‌انداز کنید اما در ابتدای کار ممکن هزینه‌هایی را خودتان انجام دهید.

  • 3. تنها شدن کارمندان

    وقتی دورکار هستید فعالیت‌های اجتماعی کمتری برای لذت بردن از کار در کنار همکارانتان وجود دارد. افرادی که قادر به معاشرت در محل کار هستند و اصولاً در بوجود آمدن محیط‌های گرم و صمیمی و ایجاد تفاهم و اعتماد بین افراد نقش اساسی دارند، در دوران کرونا به دلیل دور شدن از محیط و جمع، ممکن است از پروژه‌های مشارکتی که تخصص آن‌ها به نفع شرکت است خارج شوند.

    به طور معمول کمتر برنامه‌های دورهمی و ارتباطی برای کسانی که از خانه کار می‌کنند، وجود دارد.

  • 4. کم شدن خلاقیت فرد

    خلاقیت ناشی از گفتگوهایی است مردم با دیگران دارند. بدون این مکالمات، ممکن است افراد در یافتن خلاقیت و نوآوری موردنیاز، به مشکلاتی بخورند.

    اگرچه کارمندان دورکاری بهره‌وری بالاتری دارند، اما ممکن است به همان اندازه خلاق نباشند. بدون حضور معنادار در شرکت، کسانی که از خانه کار می‌کنند می‌توانند در هنگام تبلیغات و عملکردهای فردی مربوط به خلاقیت، عقب بمانند.

  • 5. افزایش خطر حریم خصوصی و مسایل امنیتی در دوران دورکاری

    کارفرمایانی که امکان برقراری ارتباط از راه دور را دارند، باید از شبکه های امن برای ارتباطات خود استفاده کنند. وقتی کارمندی از شبکه خارجی به شبکه داخلی شرکت دسترسی پیدا می کند، احتمال ایجاد مشکلات امنیتی در سیستم وجود دارد. هر خطایی ممکن است باعث از دست رفتن داده های شرکت شود که هزینه بر باشد.

    پس بهتر است از شبکه‌های ارتباطی امن که توسط خود شرکت صادر شده استفاده کرد.

  • 6. عدم بیمه کردن کارفرما و کارمند

    برای دستیابی به بهترین نتیجه در دورکاری، باید کارفرمایان اقدام به بیمه کردن خود، کارمندان و اطلاعات شرکت ها بکنند. بیمه شخص اول که از دارایی های شرکت از جمله سوابق داخلی، هزینه ها و پرونده ها محافظت کند. بیمه شخص ثالث که هزینه های دفاعی یا تسویه حساب هایی را که در صورت از دست رفتن داده ها مورد نیاز است، پوشش دهد.

    مزیت‌ها و معایب دورکاری که گفته شد؛ نشان می‌دهد که مزایای متعددی وجود دارد که کارفرمایان و کارمندان می‌توانند از آن بهره ببرند. همچنین خطراتی وجود دارد که باید با درنظرگرفتن آنها، اقدام به داشتن دورکاری با بیشترین بهره را داشته باشند.

    دورکاری برای همه ممکن است مناسب نباشد، بستگی به نوع شغل، افراد و کارفرمایان دارد. برای افرادی نیز می‌تواند بسیار مناسب باشد.

    اگر در تجربه کاری خود، دورکاری موفق داشته‌اید، حتماً در رزومه خود قید کنید. چون نشان می‌دهد شما جز کارمندانی منظم، متعهد هستید که می‌توانید هم حضوری و هم دورکاری برای شرکت مناسب باشید. پس همین الان اقدام به ساخت رزومه خود کنید.