آیا شما در شغل مناسب خود هستید؟ چگونه بهترین شغل را برای خود انتخاب کنیم؟

انتخاب شغل مناسب نکته خیلی مهمی است. همان‌طور که انتخاب رشته مهم است در ادامه آن شغل مرتبط با رشته و روحیات فرد نیز مهم است. بسیاری از افراد در ابتدای راه هنوز نمی‌دانند که چه شغلی انتخاب کنند و چه شغلی را دوست دارند؟ در این مقاله سعی شده درباره انتخاب شغل خوب و مناسب صحبت کنیم.

خیلی از افراد بدون مهارت اولیه وارد شغلی می‌شوند و سال‌های سال در همان سطح شغلی و کارمندی می‌مانند، این افراد به‌مرور دچار رخوت و خستگی در کار می‌شوند. اما خیلی از افراد با مهارت‌ها آکادمیک یا دوره‌هایی که گذرانده‌اند نیز وارد حوزه شغلی می‌شوند ولی ممکن است به این نتیجه برسند که شغلشان را دوست ندارند.

انتخاب شغل خوب مناسب با روحیات شخص، باعث پویایی، رشد شغلی و شخصی فرد می‌شود و در نهایت باعث رشد در زمینه اقتصادی زندگی فرد می‌شود. اگر تصمیم دارید فقط نقطه امن خود را داشته باشید و صبح سر یک ساعت معین به سرکار بروید و عصرها برگردید و در پایان ماه حقوق مکفی بگیرید. این تصمیم شماست! اما پیشرفت در هر شغلی لازمه کار است تا هم به شما اعتمادبه‌نفس بدهد، هم به شما انگیزه برای بهترشدن و بیشتر دانستن و کسب درآمد بیشتر.

شغل خوب شغلی است که شما هر روز خواهان بیشتر دانستن و به‌روزرسانی دانسته‌های خود باشید. خواه‌ناخواه شما یک روز باید شرکتی که در آن مشغول به کار هستید را ترک کنید پس بهتر است در شغلتان به‌روز باشید تا در شغل‌های بعدی شما بتوانید توانایی خود را حداقل باتوجه‌به سابقه کاری‌تان در یک برابری کفه ترازو قرار دهید.

انتخاب شغل کار دشواری است که گاهی می‌تواند با کمک یک مشاور شغلی این انتخاب را راحت‌تر و عاقلانه‌تر کرد. یکی از دلایلی که انتخاب شغل برای افراد سخت است، به‌خاطر این است که آن‌ها می‌خواهند به‌جای کار روی پول تمرکز کنند. ممکن است شغلی را برعهده بگیرند که علاقه زیادی به آن نداشته باشند و حتی لذت هم نبرند اما دستمزد خوبی بگیرند.

حتی اگر تازه می‌خواهید وارد بازار کار شوید یا متخصص باتجربه هستید مراحلی که در ادامه خواهیم گفت را دنبال کنید تا به شما کمک کند تا مسیر ایده‌آل خود را تعیین کنید.

آیا شما در شغل مناسب خود هستید؟ چگونه بهترین شغل را برای خود انتخاب کنیم؟

نکات مهم در انتخاب شغل مناسب:

  • 1. محیط اشتباه یا شغل اشتباه؟

    اگر به فکر تغییر شغل افتاده‌اید و مدتی است که درگیر این موضوع شده‌اید، اولین چیزی که باید تعیین کنید این است که شما در شغل اشتباه هستید یا در محیط اشتباهی قرار گرفته‌اید.

    اگر شغل اشتباهی را انتخاب کرده‌اید، حتماً وقت بگذارید تا دلیل اشتباه بودن آن را بفهمید. چه چیزی شما را ناراضی می‌کند؟ حتماً قبل از تغییر شغل به این سوال جواب بدهید.

    شاید لازم باشد بیشتر کار کنید تا مشخص شود چه چیزی واقعاً شما را در کار آزار می‌دهد. اگر اغلب در شغل فعلی خود احساس اضطراب، بی‌حوصلگی یا استرس دارید و وظایف روزمره خود را دوست ندارید، ممکن است انتقال شغل لازم باشد.

    اگر هر روز صبح هیجان‌زده بیدار می‌شوید و به محل کار خود می‌روید، مشتاق روز کاری و چالش‌های روز خود هستید، شغل مناسبی را انتخاب کرده‌اید. همچنین اگر با اعتقادات و ارزش‌های شرکتی در آن کار می‌کنید همسو هستید، در جای مناسبی قرار گرفته‌اید.

  • 2. آنچه که می‌خواهید و آن چیزی را که نمی‌خواهید را بشناسید.

    افراد به دلایل زیادی در مسیر شغلی اشتباه قرار می‌گیرند. آن‌ها ممکن است شغل خود را برای جلب رضایت یک دوست یا اعضای خانواده با برای دستیابی به حقوق بالا، یا اینکه صرفه به این دلیل که در آن زمان ایده خوبی به نظر می‌رسیده، انتخاب کنند.

    اغلب به ما آموخته‌اند که اگر در کاری مهارت دارید باید کار را به‌عنوان شغل حرفه‌ای انجام دهید. مشکل این است که، افراد اغلب در چندین کار تبحر دارند و در مورد چندین چیز مشتاق هستند. نکته‌ای که باید توجه کنید جایگاهی است که این دو در کنار هم قرار بگیرند؛ مهارت و اشتیاق!

    در هنگام تصمیم‌گیری شغلی، در مورد هدف‌های نهایی خود دقیق و آگاه باشید. با پرسیدن سوالات زیر می‌توانید این اهداف را کشف کنید.

    • از انجام چه کاری لذت می‌برید؟
    • هنگام انجام کارهایی که لذت می‌برید، از چه مهارت‌هایی استفاده می‌کنید؟
    • کلمه "زیاد" چه معنی برای شما دارد؟
    • در چه کاری خوب هستید؟
    • دیگران در مورد شما چه چیزهایی را تحسین می‌کنند و چرا؟
    • چه‌کارهایی را بهتر از دیگران انجام می‌دهید؟

    وقتی به سوالات بالا جواب داده شود، جایگاه مناسب شغلتان تعیین می‌شود و بعد از آن باید تصمیم بگیرد برای رسیدن به جایگاه شغلی چه‌کارهایی باید بکنید.

  • 3. گذشته و شخصیت خود را بررسی و ارزیابی کنید.

    وقتی می‌دانید از زندگی چه چیزی می‌خواهید، در اولین قدم، صلاحیت خود را برای مشاغل در آن زمینه ارزیابی کنید. از مهم‌ترین عوامل در انتخاب مسیر ایده‌آل شما، یکی تحصیلات، تجربه قبلی و مهارت‌های عملی است و دیگری ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها و علایق شماست. هر دو باید در نظر گرفته شوند. گاهی در بعضی از شغل‌ها شخصیت شما ممکن است از خود رزومه مهم‌تر باشد.

    بدیهی است که برای مشاغل فنی مانند مهندسی، پزشکی و حقوق، آموزش بسیار مهم است، بااین‌حال برای شغل‌هایی دارای مهارت‌های نرم از جمله مدیریت و کارهای اجرایی، ویژگی‌های شخصیتی مانند تعهد به محل کار و کارمندان، اخلاق کار و همدلی قوی که در جز مهارت‌های نرم هستند، از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

    شما می‌توانید مهارت‌ها را آموزش ببینید اما نمی‌توانید نگرش و اخلاق را آموزش دهید.

    داشتن مدرک در رشته انتخابی مطمئناً می‌تواند کمک کند، اما نداشتن آن لزوماً مانع شغل شما نمی‌شود. فردی با استعدادهای مناسب و علاقه‌مند به یادگیری می‌تواند برای موقعیت شغلی، مناسب باشد حتی اگر تحصیلات رسمی در آن زمینه نداشته باشد. در حالت ایده‌آل شغل شما باید مکانی باشد که مطابق با شخصیت و نگرش شما باشد.

    اگر در ابتدای مسیر هستید و واقعاً مطمئن نیستید که می‌خواهید کجا بروید، چند مسیر شغلی مختلف را در یک شرکت جستجو کنید. گاهی لازم است که چند حوزه کاری و مختلف را امتحان کنید تا بتوانید در نهایت تصمیم بگیرید و مسیر شغلی خود را تعیین کنید. اما در نظر داشته باشید که پریدن از شغلی به شغل دیگر اصلاً خوب نیست و خوشایند کارفرماها نیست و برای بعضی از آن‌ها نکته منفی در رزومه شما است. پس بهتر است برای تجربه حوزه‌های کاری مختلف به استارتاپ‌ها بپیوندید. شرکت‌های نوپا به همه کار احتیاج دارند، در این صورت با بودن در یک استارتاپ می‌توانید شرایط مختلف را تجربه کرده و بسنجید.

    اگر اطلاعی درباره استارتاپ‌ها ندارید، می‌توانید مقاله شرکت نوپا ویکی پدیا را مطالعه نمایید.

  • 4. مشورت بگیرید اما همیشه آن‌ها را قبول نکنید!

    همه این روزها مشاوره دارند، همیشه اطرافمان کسانی هستند که بیشتر تجربه کرده‌اند و وقتی صحبت از حرفه و شغل می‌شود، نظرات خود را می‌دهند. صرف‌نظر از اینکه دوستان یا خانواده به شما مشاوره عالی می‌دهند. لازم نیست که همیشه توصیه‌های خوب آن‌ها را دنبال کنید.

    توصیه‌های افراد و دوستان می‌توانند بسیار مفید باشند اما فقط در صورتی که شما در خصوص کشف خودتان یا تحقیقات شغلی بپرسید. افراد دیگر بر اساس نگرش و شخصیت خود ممکن است شغل‌ها را توصیف کنند، شما نمی‌توانید بر اساس دید و نگرش آن‌ها شغل مناسب را پیدا کنید شما تنها می‌توانید در خصوص شغل‌های مناسب آگاه‌تر شوید یا با افرادی که شبیه به شما هستند مانند خانواده، مشورت کنید.

  • 5. همه احتمالات را در نظر بگیرید.

    کارشناسان و مشاوران شغلی می‌گویند مهم نیست در کدام مرحله‌ای از زندگی و یا شغلی هستید، مهم‌ترین چیزی که باید در انتخاب شغل به‌خاطر بسپارید این است که گزینه‌های خود را باز نگه دارید. یعنی چه؟ یعنی اگر به‌تازگی وارد بازار کار می‌شوید، زمانی را برای کشف علایق خود بیاموزید و در مورد مسیرهای مختلف شغلی اطلاعات کسب کنید.

    به غرایز خود اعتماد کنید و از تردیدها دور کنید و بدانید که آزمون و خطا در انتخاب مسیر شغلی بخشی از این روند است.

    همین مورد را می‌توان برای افرادی که قصد دارد شغل خود را تغییر دهند، بیان کرد. زیرا هیچ‌وقت برای رسیدن به اهداف شغلی دیر نیست! حتی اگر در مسیر اشتباهی قرار گرفته‌اید، باز هم باید به سمت شغل دیگری بروید که باعث شادی، موفقیت بیشتر شما نسبت به شغل قبلی شود.

    داشتن شغل و درآمد جز ضروریات زندگی است و با گذر زمان و افت‌وخیزهای اقتصادی، باید همیشه در وضعیتی خود را قرار دهید تا بتوانید در حوزه شغلی خود پیشرفت کرده و درآمد کسب کنید. پیشرفت در شغل لازمه آن، انتخاب شغل خوب است که مناسب با اطلاعات فنی و شخصیتی شخص باشد.

    اگر شما در جایگاه درست شغلی باشید، کارفرمایان آن را می‌توانند از مهارت‌های نرم و سخت و تجارت کاری، پیشرفت‌هایتان در رزومه متوجه شوند.