چه مهارت‌هایی در رزومه باید گنجانده شود؟ تعریف مهارت‌های نرم.

کارفرمایان علاقه‌مند هستند وقتی رزومه کارجو را مطالعه می‌کنند یک سری مهارت‌ها در آن گنجانده شده باشد. امروزه کارفرمایان به دنبال مهارت‌های سخت و مهارت‌های نرم در رزومه شما هستند. به طور مثال هر آگهی استخدامی ببینید یک سری درخواست‌های زیر در آن وجود داد:

  • مهارت‌های کامپیوتری
  • تجربه رهبری تیم
  • مهارت‌های ارتباطی
  • دانش‌های فنی و سازمانی
  • مهارت‌های ارتباطی
  • استعدادهای همکاری
  • توانایی حل مسئله
چگونه رزومه خود را ایمیل کنید.

این مهارت‌ها و ویژگی‌ها و سایر مواردی که این مقاله بحث خواهیم کرد برای محل کار ضروری است.

مهارت‌ها در رزومه به دو دسته مهارت‌های سخت و مهارت‌های نرم تقسیم‌بندی می‌شوند. دانستن مفهوم هر کدام از مهارت ها و تقویت آن ها در خود متناسب با شغل و حوزه شغلی خود بسیار مهم است. از طرفی دیگر معرفی این مهارت ها به کارفرما از طریق رزومه، کاری است که باید به درستی انجام شود.

هنر معرفی درست کارجو، در رزومه بسیار مهم است و نیازمند داشتن اطلاعات و شناخت این نوع مهارت هاست. در این مقاله قصد داریم درباره مهارت های نرم و مهارت های نرمی که باید بدانید و در رزومه خود بگنجانید صحبت کنیم.

در مقاله ای جداگانه نیز درباره مهارت های سخت صحبت خواهد شد.

مهارت‌های نرم چه مهارت‌هایی هستند؟

مهارت‌های نرم یا مهارت‌های بین فردی، خصوصیات فردی شخص را نشان می‌دهد. این مهارت‌ها می‌توانند به توانایی متناسب بودن با فرهنگ سازمان یا شرکت، کنترل استرس، برقراری ارتباط خوب با دیگران و ... مربوط شوند. مهارت‌های نرم مهارت‌های مهمی برای یک رزومه هستند. اصولاً در بین رزومه‌های که دارای سطح تجربه و مهارت های فنی یکسانی باشند، مهارت‌های نرم قوی و جذاب است که در انتخاب رزومه برتر نقش زیادی دارد.

اهمیت مهارت‌های نرم در رزومه

اشتباه نکنید مهارت‌های نرم به‌اندازه سایر مهارت‌ها و گاهی بیشتر از آن‌ها مهم است و مدیران استخدام توجه زیادی به آن‌ها می‌کنند. مدیر منابع انسانی یا کارفرماها می‌دانند که استخدام یک شخص باتجربه و کاملاً آموزش‌دیده که با فرهنگ شرکت و سازمان متناسب نباشد، با مشتریان و همکاران ارتباط برقرار نکند یا تحت فشارهای کاری، نتواند کنترل خود را حفظ نماید، می‌تواند خسارات زیادی به محل کار وارد کند. رزومه شما و بعدا از آن نحوه ارائه شما در مصاحبه باید به کارفرما اطمینان دهد که نه‌تنها می‌توانید کار را از لحاظ علمی و فنی انجام دهید بلکه به پیشرفت تیم نیز کمک خواهید کرد.

اگر مطمئن نیستید چه مهارت نرم را باید در رزومه بگنجانید. به یاد داشته باشید که هر شغلی رزومه متناسب با خود را دارد، بنابراین؛ وظایف موقعیت شغلی که قصد دارید رزومه برای آن ارسال کنید را مرور کرده و تعیین کنید که کدام یک از نقاط قوت شخصی شما به موفقیت در شغل و محیط کار کمک می‌کند و آن ها در رزومه قید کنید.

15 مهارت نرم که کارفرمایان برای آن ارزش قایل هستند:

  • 1. سازگاری: شرکت‌ها کارمندانی را می‌خواهند که بتوانند به سرعت در محیط‌های مختلف تطابق پیدا کنند و از قرار گرفتن در شرایط، فرایندها و فن آوری های جدید هراسی نداشته باشند. اگر کارمند یا مدیری هستید که منعطف نیستید و سازگاری کمی با محیط دارید، ممکن است در زندگی شغلی خود با اختلال روبرو شوید.
  • 2. توجه به جزئیات: اصولاً اشتباه‌ها ممکن است از نظر زمان و هزینه برای کسب‌وکارها گران تمام شود. کارفرمایان به دنبال کارمندانی هستند که توجه و دقت بالایی داشته باشند و کمترین خطا را در کار داشته باشند. برای اینکه به کارفرمای احتمالی خود نشان دهید که در همه کارها دقیق و آگاه هستید، یک رزومه متناسب، با ارائه ای از تاریخچه کارهای خود که بیانگر دقت و وظیفه‌شناسی شما باشد، ارائه دهید.
  • 3. همکاری: چگونگی کارکردن شما در ارتباط با دیگران، هم در تیم و هم در بخش‌های شرکت، برای موفقیت شغلی شما بسیار مهم است. در سابقه کار خود مثال‌هایی را بیان کنید؛ نمونه از سمینارها، دوره‌های آموزشی، کارهای تیمی و مشارکت‌های موفق خود را بیان کنید.
  • 4. ارتباطات: فارغ از صنعت، موقعیت، مهارت‌های کلامی، نوشتاری یکی از مهم‌ترین مهارت‌های نرم در محیط کار است. کارفرمایان به دنبال کارمندانی هستند که بتوانند با مخاطبان مختلف ارتباط قوی و با اعتماد به نفسی را برقرار کنند.
  • 5. خلاقیت: مشاغل همیشه با ایده‌های تازه و رویکردهای جدید هستند که مشکلات قدیمی را پشت سر می‌گذارند و رشد می‌کنند. مدیران منابع انسانی همیشه به دنبال شخصی هستند که مهارت‌های رزومه آن‌ها، بیانگر خلاقانه فکرکردن، توانایی به چالش کشیدن و ارائه دادن راه‌حل‌های جدید باشد.
  • 6. خدمات مشتری: موفقیت یک شرکت و موفقیت کارمندان به داشتن یک خدمات مشتری خوب گره‌خورده است. کارفرمایان کارمندانی را می‌خواهند که بتوانند در جهت اهداف شرکت و تأمین انتظارات مشتریان فعالیت کنند.
  • 7. تصمیم‌گیری: مدیران باهوش به دنبال کارمندانی هستند که بتوانند به آن‌ها استقلال لازم را بدون نگرانی بدهند و خودشان بتوانند روی وظایف بزرگ‌تر متمرکز شوند. آن‌ها همچنین می‌دانند که با این کار می‌توانند حس اعتمادبنفس و عملکرد کارکنان را بهبود بخشند. به همین دلیل کارفرماها، برای کارکنانی که قدرت تحلیل دارند و می‌توانند وضعیت را ارزیابی کنند و مراحل بعدی را تعیین کنند، به‌جای اینکه به طور مستمر راهنمایی بخواهند، ارزش قائل هستند.
  • 8. همدلی: درک احساسات دیگران در صورتی مهم است که بخواهید به طور مؤثر با همکاران، مدیران، مشتریان در تعامل باشید. چه برای یک مقام ارشد و چه برای کارکنان، توانایی قراردادن خود در جای شخص دیگر و همدلی کردن یک ویژگی ارزشمند است.
  • 9. رهبری: حتی اگر کارمند در نقش مدیریتی هم نخواهد استخدام شود، کارفرمایان به دنبال شخصی هستند که بتواند برای اعضای تیم الهام‌بخش باشد، انگیزه بدهد و با صداقت، انصاف و یک ذهنیت استراتژیک رفتار کند. در صورت امکان، تجربه و مهارت‌های حرفه‌ای را در رزومه خود را برجسته کنید که نشان‌دهنده توانایی شما در رهبری باشد.
  • 10. مولتی تسکینگ یا قابلیت چند وظیفه‌ای: محیط‌های کاری و شرکت‌ها امروزه در مقایسه با گذشته شلوغ‌تر و پیچیده‌تر شده اند. کارمندی که دارای رزومه با تجربه پروژه‌ها و رقابت‌ها باشد و در چندین حوزه مسلط باشد موردتوجه کارفرماها قرار می‌گیرد.
  • 11. مثبت بودن: مثبت بودن به معنی بیش از حد شاد یا خوش‌بین بودن نیست. بلکه به این معنی است که با نگرش مثبت توانایی انجام کار و نزدیک شدن به مشکلات را دارید. انعطاف‌پذیری و عزم راسخ بدون ذهنیت منفی، ویژگی‌هایی است که کار را به نتیجه می‌رساند. کارفرمایان چنین چیزی را می‌خواهند.
  • 12. حل مسئله: کدام شغل شامل چالش و مشکل نیست؟ و وقتی مشکلات و چالش‌ها ایجاد می‌شوند کدام کارمندان درصدد رفع آنها برمی‌آیند؟ توانایی حل تعارضات و ارائه راه‌حل‌های خلاقانه برای چالش‌های بزرگ و کوچک مهارت‌های ارزشمندی در رزومه هستند.
  • 13. خود انگیزشی: هیچ رئیسی علاقه ندارد کارمندان را مجبور به حل مشکلات کند بلکه علاقه دارد کارمندانی داشته باشد نا خودشان دست به ابتکار عمل داشته باشند و برای حل مشکلات و انجام کار پیش‌قدم شوند.
  • 14. مدیریت زمان: هر شغلی داشته باشید، مدیریت زمان یک مهارت اصلی است که باید در رزومه شما گنجانده شود. کارفرمایان می‌خواهند مطمئن شوند که کارجو نظم لازم برای انجام کار، مدیریت مشکلات در حین پروژه، ددلاین ها و استفاده بیشتر و درست از روزکاری را دارد یا خیر.
  • 15. اخلاق کاری: صداقت، وقت‌شناسی، مسئولیت‌پذیری و قابلیت اطمینان همه را می‌توان از ویژگی‌های اصلی اخلاق کاری نامید.

طبق مواردی که در بالا گفته شد آوردن بعضی از تجربه‌های کاری و شرایط کاری در رزومه می‌توان به کارفرما مهارت‌های نرم شما را بیان کند. برای بیان بیشتر و معرفی خود در متن کوتاهی که در رزومه گنجانده می‌شود می‌توانید خصوصیات مهم و مهارت‌های متناسب با شغل را بنویسید.

رزومه دات‌کام به گنجاندن مهارت‌های نرم در رزومه اهمیت زیادی می‌دهد. برای داشتن رزومه‌ای کامل به اقدام به ساخت رزومه از طریق رزومه دات‌کام نمایید.