رزومه چیست؟ و اهمیت روزمه داشتن!

زمانی که بعد از تحصیلات آکادمیک، گذراندن دوره‌های آموزشی و یا بعد از کسب تجربه، خودتان را آماده دانسته‌اید که به بازار کار وارد شوید؛ قطعاً کلمه رزومه را در طی فرایندهای کاریابی و پیدا کردن شغل موردنظر خود، زیاد به گوشتان می‌خورد. و قطعاً به این فکر افتاده‌اید که یک رزومه برای خود تهیه کنید.

ولی بهتر است بدانید که رزومه چیست؟ رزومه حاوی چه اطلاعاتی باید باشد؟ و رزومه مختص شما باید چگونه نوشته شود؟

شاید برایتان پیش آمده باشد که دیده یا شنیده باشید که افرادی به این سند، رزومه و گاهی CV می‌گویند؛ رزومه را گاهی اوقات cv که مخفف curriculum vitae هست هم نام‌برده می‌شود؛ اما در اصل این ۲ نوع تفاوت‌هایی دارند که در مقالات بعدی، تفاوت این ۲ نوع را بیان خواهیم کرد. در این مقاله قصد داریم بیان کنیم که رزومه چیست و چرا باید برای ورود به بازار کار رزومه داشته باشید.

رزومه باید حاوی چه اطلاعاتی باشد؟

رزومه به‌طور کلی یک سند رسمی است که حاوی صلاحیت‌های حرفه‌ای شما، از جمله تجربه‌های کاری، تحصیلات، مهارت‌ها، دستاوردها و موفقیت‌های شخص می‌باشد. برای هر درخواست شغلی فرد به یک رزومه نیاز خواهد داشت، تا اطلاعات اساسی و مهمی که او را معرفی می کند را به کارفرمایان ارائه دهد، تا آن‌ها بتوانند کارجو را از نظر اینکه مناسب شغل درخواستی هستند یا خیر سنجش کنند و درنهایت کارجو را به مصاحبه شغلی دعوت نمایند.

کلمه "رزومه" درواقع از یک کلمه فرانسوی ریشه گرفته به معنی "خلاصه" است و هدف از کلمه رزومه ارائه خلاصه‌ای از شرایط و توانایی‌های فرد می‌باشد.

رزومه داشتن چرا اهمیت دارد؟

در همین جا می‌توان به مهم بودن رزومه و اهمیت آن در دستیابی افراد به شغل موردنظر اشاره کرد. رزومه داشتن لازمه هر فرد شاغل است اما چگونگی رزومه نوشتن و مهارت بیان و معرفی فرد در قالب یک سند، بسیار حائز اهمیت است. در همه جای دنیا به نوشتن و داشتن یک رزومه حرفه‌ای که فرد را به خوبی به کارفرمایان معرفی کند و در نتیجه راهگشای فرد به سمت مسیر شغلی موردنظرش باشد، بسیار توجه شده است. پس همان‌طور که به مهارت‌های تجربی و علمی خود در حوزه شغلی خود اهمیت می‌دهید به داشتن یک رزومه خوب، قوی و حرفه‌ای به همان اندازه باید اهمیت داد.

در سطح پایه، یک رزومه از ۶ قسمت زیر تشکیل شده است:

  • اطلاعات تماس: نام، آدرس، شمار تلفن و ایمیل کارجو
  • معرفی: بیان چکیده‌ای از فعالیت کارجو و معرفی آن
  • سوابق آموزشی: معرفی صلاحیت‌های مرتبط با شغل مورد نظر
  • تاریخچه کار: اشتغال فعلی و یا گذشته، ازجمله تاریخ، شرکت‌ها، عناوین شغلی و مهارت‌ها و موفقیت‌های مربوطه.
  • مهارت‌های مربوطه: بیان مهارت‌های مرتبط با عنوان شغلی
  • تحصیلات: معرفی بالاترین سطح تحصیلات به اتمام رسیده

همچنین می‌توانید در رزومه از دستاوردها، دوره‌های آموزشی و حرفه‌ای را درصورتی‌که با عنوان شغلی درخواستی شما مرتبط باشد نیز نام ببرید. این بخش‌ها قابل کم و زیاد شدن هستند و چگونگی معرفی فرد در هر بخش و چگونگی بیان اطلاعات نیازمند یک یا تعدادی مقالات جداگانه است در مقالات آتی بیان خواهد شد.

هدف از رزومه چیست؟

هدف از هر رزومه خوب، دست یافتن شما به جلسه مصاحبه رسمی با کارفرما است.

بسیاری از کارجوها فرض می‌کنند که تنها هدف از رزومه ارائه کاملی از تاریخچه شغلی آن‌ها است. درصورتی‌که هدف از رزومه متقاعد کردن کارفرمایان است که کارجو ارزش مصاحبه را دارد یا خیر. به همین علت رزومه کاری کارجو ابزار ارزشمندی است که با آن می‌تواند در جهت موردتوجه قرار دادن کارفرمایان احتمالی، استفاده نماید.
در صورتی رزومه کارجو ممکن است بیشتر مورد توجه قرار بگیرد که فرد کارجو خلاصه‌ای از تمام مهارت‌ها، تجارب و مدارک را در قالبی حرفه‌ای، مرتب و منظم در کنار تجربیات شغلی ارائه دهد؛ در این صورت امکان اینکه که کارجو به جلسه رسمی مصاحبه دعوت شود شانس بیشتری خواهد داشت.

نکاتی که در ابتدای نوشتن رزومه باید آگاه باشید:

  • در رزومه خود یک بخش در جهت معرفی کلی و اجمالی در نظر بگیرید تا در چند خط به کارفرما خود را معرفی کنید، این بخش یکی از بخش‌های مهم و اساسی در رزومه است که می‌تواند کارفرمای احتمالی را سوق دهد تا رزومه شما را تا انتها مورد بررسی قرار دهد.
  • در بیان مهارت‌ها و سوابق عملی و کاری خود غلو نکرده و به بیان صادقانه آن‌ها اکتفا نمایید.

نکات بسیاری در رزومه نویسی وجود دارد که میتوانید این نکات را در مقاله نکاتی برای نوشتن یک رزومه عالی و حرفه ای مطالعه نمایید

انواع ساختاری رزومه:

به ۳ ساختار کلی در رزومه نویسی می‌توان اشاره کرد:

  • تقویمی: در این رزومه تاکید بر سابقه کاری به ترتیب زمانی می‌باشد (جدیدترین موقعیت شغلی اول و قدیمی‌ترین موقعیت آخر اعلام می‌شود)، این نوع رزومه سنتی است و بر عناوین و تاریخ‌ها تمرکز بیشتری دارد.
  • عملکردی: این ساختار برعکس ساختار تقویمی به‌جای تمرکز روی تاریخ و عنوان، روی مهارت‌ها و دستاوردها تمرکز دارد.
  • ترکیبی: این نوع ترکیبی از تقویمی و عملکردی است که تنوع و خلاقیت در این نوع رزومه‌های بسیار بالاست و مورد توجه بیشتری از مدیران و کارفرمایان قرارگرفته است.

نوشتن رزومه خوب و حرفه‌ای بسیار زمان‌بر خواهد بود، بیان اطلاعات موردنیاز نه کمتر نه بیشتر، با نوشتار و ساختاری درست، نحوه و ترتیب ارائه آن‌ها، استفاده از کلمات درست در بیان و معرفی کارجو در قالب گرافیکی زیبا و جذاب؛ نکاتی است که برای کارفرما مهم است و از طرفی در داشتن یک رزومه حرفه‌ای به شما کمک خواهد کرد.

همان‌طور که گفتیم رزومه خوب و حرفه‌ای کلید شما برای ورود به جلسه مصاحبه است پس بهتر است زمان و شانس‌های خود را برای ورود به جلسات متعدد از دست ندهید و در کمترین زمان در قدم اول اقدام به داشتن یک روزمه خوب نمایید.

برای ساده‌سازی فرایند رزومه سازی می‌توانید اقدام به ساخت رزومه، با رزومه ساز آنلاین نمایید. تنها کافی ست اطلاعات خود را تایپ نمایید تا در یک قالب زیبا و حرفه‌ای یک روزمه کامل و مفید داشته باشید که قطعاً این رزومه ها هر مدیر استخدامی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.