نکاتی برای نوشتن یک رزومه عالی و حرفه ای

رزومه شما یک گزینه کلیدی در مسیر کاریابی شما می‌باشد. در ادامه این مقاله علت و چگونگی آن را توضیح خواهیم داد.

رزومه همان‌طور که در مقاله رزومه چیست؟ بیان شد؛ اولین و مهم‌ترین سندی است که در فرایند کاریابی به همراه دارید و ارائه می‌دهید. اصطلاحاً می‌توان به رزومه عنوان جنگنده خط مقدم شما را داد، زیرا اولین قدم و اولین فرصت شما برای معرفی به کارفرما از طریق رزومه انجام می‌شود.

یک رزومه قوی می‌تواند به برجسته و متمایز کردن شما در جمعیت کارجوها کمک کند و از طرفی رزومه ضعیف هم می‌تواند شما را از دسترسی به جایگاه شغلی خود دور کند، بنابراین شما باید تمام تلاش خود را انجام دهید تا از داشتن بهترین رزومه اطمینان حاصل کنید.

بیان مختصر و کامل همه تجربیات، مهارت‌ها و صلاحیت‌های شما ممکن است دشوار باشد. اما روش‌هایی وجود دارد که با توجه به آن‌ها می‌توانید رزومه خود را در حد مجاز و کامل ارائه دهید. در ادامه برخی از بهترین نکات مربوط به نوشتن رزومه را توضیح خواهیم داد.

بهترین نکات مربوط به رزومه نویسی

بهترین نکات مربوط به رزومه نویسی

رزومه را کوتاه و کامل بنویسید:

قانون شماره یک؛ یک رزومه باید کوتاه و دقیق است. به‌طورکلی پیشنهاد می‌شود رزومه بیشتر از یک صفحه نشود مگر اینکه دلیل خوبی، مانند یک شغل گسترده یا تجارب کاری بسیار زیاد، برای طولانی بودن رزومه داشته باشید.

همچنین محتوای رزومه باید متناسب با شغل خاصی که متقاضی آن هستید باشد. Wes Lybrand معلم و دستیار سابق مدیر دانشگاه آلاباما در بیرمنگام گفته: “یک رزومه عمومی که بتواند برای هر شغلی مفید باشد، ننویسید." بدین معنی که اطمینان حاصل کنید که اطلاعات رزومه شما؛ حاوی همان مهارت‌ها و مدارک به همراه اولویت بندی برای همان شغلی که می‌خواهید است. رزومه باید هدفمند، واضح و مختصر باشد.

یک راه آسان برای داشتن یک رزومه مرتب، نوشتن فقط تجربیات اخیر و مرتبط است. شاید شغل‌های اول و دوم شما آموزه‌هایی برای شما داشته است اما درج همه جزییات از کل سابقه شغلی همیشه لازم نیست.

اگر مهارت‌هایی که در رزومه خود نوشته‌اید مربوط به ده تا بیست سال گذشته است، لازم است به فکر بیفتید. به احتمال زیاد، لیست مهارت‌های ذکر شده ارتباط زیادی با کاری که در حال حاضر انجام می‌دهید یا قصد دارید در آینده انجام بدهید، ندارد.

یک قالب و فرمت در رزومه داشته باشید:

داشتن یک رزومه با قالب و فرمت حرفه‌ای، لازم و مفید است ولی در کنار این موضوع باید حتماً به داشتن محتوای درست و مرتبط نیز توجه داشته باشید. رزومه خود را برای داشتن ظاهری زیبا، چشم نواز و جذاب قالب بندی کنید. می‌توانید از قالب‌های حرفه‌ای رزومه دات کام استفاده نمایید.

اگر در شرکتی پیشرفت چشم گیری داشتید حتماً این رشد را در رزومه خود نشان دهید. اگر در شغل خود ارتقای شغلی داشتید، موقعیت‌های شغلی خود را با جزییات بیشتر عنوان بندی کرده و برجسته نمایید. این موارد کلیدی تأثیر مهمی در دیده شدن شما دارد.

هنگام نوشتن رزومه اطمینان حاصل کنید که اطلاعات را به ترتیبی منطقی ارائه کرده‌اید. یک مدیر استخدام یا کارفرما قاعدتاً رزومه شما را از بالا به پایین می‌خواند پس بهتر است اطلاعات خود را با ترتیبی درست به آن‌ها ارائه دهید تا اطمینان حاصل کنید مهم‌ترین نکات رزومه شما را دیده و خوانده‌اند.

داشتن یک رزومه با قالب و فرمت حرفه‌ای، لازم و مفید است ولی در کنار این موضوع باید حتماً به داشتن محتوای درست و مرتبط نیز توجه داشته باشید. رزومه خود را برای داشتن ظاهری زیبا، چشم نواز و جذاب قالب بندی کنید. می‌توانید از قالب‌های حرفه‌ای رزومه دات کام استفاده نمایید.

با توجه به عنوان شغل درخواستی خود؛ سه یا چهار موقعیت یا تجربه قبلی خود را که مرتبط با شغل درخواستی است را انتخاب کنید و مهارت‌های خود را به بهترین وجه برجسته کرده و بنویسید.

کارفرمایان به اختصار اهمیت بیشتری می‌دهند؛ در نتیجه لازم نیست هر پست و شغلی که داشته‌اید چه مرتبط و چه نامرتبط را لیست کنید. به‌عنوان مثال اگر متقاضی شغل بازاریابی هستید، می‌توانید تجربه‌های خرده‌فروش قبلی خود و مهارت‌های ارتباطی، برندینگ و بین فردی که در آن شغل آموخته‌اید، را برجسته و عنوان نمایید.

عکس پرسنلی شغلی بسازید!

اخیراً کارشناسان منابع انسانی از کارجویان خواسته‌اند به‌جای یک متن طولانی، به معرفی خود در بالای رزومه خود در قالب یک تصویر کلی به کارفرما بپردازید. اصطلاحا به آن career snapshot یا تصویری شغلی شما می‌گویند. که بخش تک صفحه‌ای از رزومه می‌باشد که دستاوردهای تحصیلی، شغلی به‌صورت گرافیکی نشان می‌دهد و در ادامه تجربیات و دستاوردهای مرتبط شما را عنوان می‌کند.

تصویر فوری شغلی شما به این سوال جواب می‌دهد که؛ چگونه می‌توانید تجربه‌های کاری خود را در یک جمله شرح دهید؟ این بخش خلاصه‌ای از مهم‌ترین مهارت‌ها، تجربیات و دارایی‌های شما است.

فراتر از وظایف شغلتان فکر کنید:

کارفرمایان یک لیست از وظایف شغلی شما را نمی‌خواهند بخوانند، آن‌ها نمونه‌های مشخصی از دستاوردهای شما در موقعیت قبلی می‌خواهند، تا متوجه شوند شما که چگونه می‌توانید در موقعیت جدی شغلی، تغییر ایجاد کنید.

نوشتن از شایستگی‌های خاص در رزومه بیشتر از تجربیات شما جذاب است به عنوان مثال، " من هزینه‌های کارکردی شرکت را در مدت 6 ماه 23 درصد کاهش داده‌ام " برای یک کارفرما بسیار جالب‌تر از جمله " من 30 سال تجربه فروش دارم." است.

برای اینکه بتوانید به‌درستی تصمیم بگیرید که چه اطلاعاتی را به رزومه خود وارد کرده و کدام را حذف کنید، بر ویژگی‌های قابل‌توجه و صلاحیت‌هایی که قابل اندازه گیری هستند و در نتیجه می‌تواند به نفع شما در جهت دستیابی به شغل مؤثر باشد، تمرکز کنید.

Myhal مدیر بازاریابی دیجیتال در CBC گفته: “بهترین رزومه اقدامات و نتایج کاری یک کارجو را برجسته و بیان می‌کند." کارفرمایان به دنبال کارمندانی هستند که کارها را انجام می‌دهند و از انجام کارها خوشحال هستند و افتخار می‌کنند. درنتیجه رزومه شما باید نشان‌دهنده دستاوردها و بیان‌کننده اشتیاق شما برای حرفه خود باشد.

در رزومه همان‌طور که مهارت‌های مرتبط با صنعت شغلی خود را بیان می‌کنید. از بیان مهارت‌های نرم مانند اخلاق کاری، قابلیت اطمینان و غیره در شرح وظایف خود غافل نشوید.

از کلمات درست و مناسب در رزومه استفاده کنید.

توجه داشته باشید برای نوشتن و بیان نقش‌ها و پروژه‌های خود از کلمات کاربردی قوی مانند "دستاورد" " طراحی‌شده"، " توسعه‌یافته" و "ایجاد شده" و مشابه استفاده کنید. استفاده از واژه‌های درست و کاربردی در خصوص انتقال اطلاعات و مهارت‌های شغلی، اعتمادبه‌نفس بیشتری به شما می‌بخشد.

در خصوص افعال توصیفی محتاط باشید، مطمئن باشید که جزئیاتی درباره نحوه بهبود روند یا رسیدن به هدف را در آن گنجانده‌اید.

لیست پروفایل‌های شبکه اجتماعی خود بیاورید.

امروزه بسیاری از مدیران منابع انسانی، پروفایل شبکه‌های اجتماعی کارجویان را نیز مشاهده می‌نمایند. بهتر است برای اینکه رزومه حرفه‌ای تری داشته باشید لینک شبکه اجتماعی لینکداین و در صورت امکان تویتر و وبلاگ‌های خود را در رزومه اضافه کنید.

در نظر داشته باشید که حساب‌های شبکه‌های اجتماعی شما درصورتی‌که شامل پست‌های حرفه‌ای مربوط به صنعت شغلی شما باشد، ذکر آن‌ها در رزومه می‌تواند سودمند باشد.

در این صورت شما از یک شبکه قدرتمند برخوردار هستید و مدیران استخدام می‌توانند اشتیاق شما برای همگامی با آن چه در حوزه تخصصی شما اتفاق میافتد و اهمیت شما برای یادگیری آن را ببینند.

پروفایل شبکه‌های اجتماعی شما؛ در صورتی که به‌طور صحیحی از آنها استفاده کرده‌اید؛ می‌توانند ابزاری قدرتمند برای تکمیل تجربه‌ها و موقعیت شما به عنوان یک متخصص در حوزه شغلی شما باشند. توجه داشته باشید، شبکه‌های اجتماعی شما اگر ازنظر حرفه‌ای قابل‌قبول نیستند، آن‌ها را در رزومه خود لیست نکنید.

خطاها و اشتباهات تایپی را بررسی کنید.

رزومه خود را سه بار بررسی کنید و حتی از شخص دیگری بخواهید تا آن را بخواند و از تمیز بودن و عاری بودن از هرگونه خطا و غلط املایی آگاه شوید. مدیران استخدام ممکن است در صورت مشاهده اشتباه تایپی یا دستوری، درخواست شما را رد کند. حتماً اطمینان حاصل کنید که رزومه در نهایت بدون خطا باشد و خواندن آن آسان باشد. زیرا منابع انسانی اشتباه تایپی و خطاهایی ازاین‌دست را برابر با تنبلی می‌داند.

تمام موارد ذکرشده در بالا در داشتن یک رزومه خوب و قوی بسیار تأثیر گذار هستند و رعایت این نکات بسیار مهم و قابل‌توجه است. ازآنجایی‌که رعایت تمامی این کارها مستلزم وقت گذاشتن و تجربه است. سایت رزومه دات کام تمامی این موارد با ارائه قالب‌های حرفه‌ای از نظر فنی، نگارشی و گرافیکی در اختیار شما قرار داده است.

برای داشتن یک رزومه حرفه‌ای، می‌توانید به رزومه ساز رزومه دات کام مراجعه کنید.