مهارت‌های سخت یا مهارت‌های فنی در رزومه چیست؟

همان‌طور که گفته شد رزومه خوب رزومه‌ای است که در کنار رعایت نکات فنی، ویرایشی و گرافیکی بیان‌کننده کاملی از مهارت‌های شما باشد. مهارت‌ها به دو دسته مهارت‌های نرم و مهارت‌های سخت تقسیم می‌شوند. ارائه این دو نوع مهارت در رزومه الزامی است. در مقاله قبل درباره مهارت‌های نرم در رزومه صحبت کردیم. در این مطلب قصد داریم مهارت‌های سخت و انواع آن را بیان کنیم.

هنگام بیان مهارت‌های سخت در رزومه، مهارت‌ها و گواهینامه‌ها باید درج شوند. به‌عنوان‌مثال Front-end Developer سطح تخصص خود را در CSS، HTML و JavaScript و سایر تکنولوژی‌هایی که در آگهی استخدام لیست شده‌اند، را باید در رزومه خود بیاورد. اگر در تخصص خود ادعایی دارید حتماً گواهینامه یا مدرک آن را در رزومه ذکر کنید و بیاورید.

مهارت‌های سخت چه مهارت‌های هستند؟

مهارت‌های سخت، مهارت‌های فنی موردنیاز برای انجام وظایف و مسئولیت‌های مرتبط با شغل است. این مهارت‌ها از طریق آموزش به دست می‌آیند. مهارت‌های سخت قابل‌اندازه‌گیری هستند. مهارت‌های سخت به‌گونه‌ای است که شما یا آن مهارت را دارید یا خیر. سابقه کار و گواهینامه‌های شما سندی از مهارت‌های سخت شما هستند که در رزومه باید ارائه و یا بیان شوند.

مهارت‌های سخت یا مهارت‌های فنی در رزومه چیست؟

15 نوع مهارت سخت مورد تقاضا را بیان می‌کنیم:

  • 1. حسابداری: توانایی‌های اساسی شامل بررسی صورت‌حساب‌ها، مجموعه حساب‌ها، پرداخت‌ها، بررسی حساب‌ها است، حسابدارها باید مسلط به نرم‌افزارهای مخصوص حوزه حسابداری باشند.
  • 2. تجزیه و تحلیل داده‌ها: این شغل نیاز به متخصصانی دارد که بتوانند داده های فنی را برای ذینفعان و سهام‌داران جمع‌آوری و تفسیر کنند. مهارت‌های سخت در این حرفه شامل دانش کاملی از تئوری پایگاه داده رابطه تا مهارت‌های نوشتاری و کلامی قوی را شامل می‌شود.
  • 3. حریم خصوص داده‌ها: امنیت سایبری برای هر سازمانی که با اطلاعات حساس یا اختصاصی مشتری سروکار دارد، مهم‌ترین نکته است. مهارت‌های خاص در این شغل به موقعیت و زمینه بستگی دارد.
  • 4. برنامه‌ریزی منابع سازمانی: سیستم‌های ERP به کارفرمایان کمک می‌کنند تا تجارت خود را مدیریت کرده و عملکردهای خودکار را انجام دهند. افراد متخصص در این زمینه لازم است مهارت‌های برنامه‌نویسی و مدیریت پروژه را بدانند.
  • 5. منابع انسانی: شرکت‌ها و سازمان‌ها برای ارزیابی و استخدام کارمندان خود، به متخصصان منابع انسانی نیاز دارند. همچنین این متخصصان از مشارکت کارمندان استفاده می‌کنند، ابتکارات و برنامه سلامتی ایجاد می‌کنند و برنامه‌های آموزشی و تیم سازی را توسعه می‌دهند.
  • 6. ریاضیات: ریاضیات فقط مربوط به حسابداری نیست. اکثر حرفه‌ها نیاز به محاسبه درصدها، نمودارهای داده و ... دارند. به‌عنوان مثال متخصص بازاریابی و تولید کننده محتوا، احتمالاً هرازچندگاهی برای بررسی نتایج کار خود نیاز به اعداد و ارقام دارند.
  • 7. چندزبانه بودن: هر چه بتوانید به مشتریان بیشتری خدمات برسانید، ارزش شما برای کارفرما بیشتر است. زبان‌های دوم مورد استفاده به صنعت و شهر بستگی دارد. اما اسپانیایی، چینی، عربی، فرانسوی و آلمانی بیشترین تقاضا را دارند. حتی اگر شغلی دارید که تعامل با مشتری خارجی ندارید، باز هم تسلط به زبان دیگر یک مزیت به حساب می‌آید.
  • 8. اتوماسیون: مشاغل می‌توانند با استفاده از نرم‌افزارهای هوشمند و هوش مصنوعی برای به عهده گرفتن وظایف، منابع و اطلاعات خود را ذخیره کرده و دقت در عملکرد وظایف سازمان را بهبود بخشند. کارکردن با این سیستم‌های اتوماسیون، راه‌اندازی و نظارت بر آن‌ها برعهده افراد است. اگر در شغل‌های قبلی خود تجربه کارکردن یا راه‌اندازی سیستم‌های اتوماسیون را داشته‌اید این ویژگی می‌تواند برای کارفرمایان جذاب باشد.
  • 9. طراحی محصول: در طراحی محصول فرم، عملکرد، دوام، قابلیت اطمینان و ... تصمیم‌گیری می‌شود. حتی اگر مدرک طراحی محصول دارید، مهارت‌های خاص خود را در رزومه بیان کنید.
  • 10. مدیریت پروژه: در بخش‌های سابقه کار و مهارت‌های رزومه خود، آشنایی خود را با نرم‌افزار و بهترین روش‌های موردنیاز برای دیدن پروژه از ابتدا تا انتها را بیان کند و در صورت داشتن گواهینامه PMP توسط مؤسسه مدیریت پروژه که مهارت‌های شما را تأیید می‌کند، آن را در رزومه بیاورید.
  • 11. مهارت‌های تحقیقاتی: کارفرمایان به دنبال کارمندانی هستند که می‌دانند چگونه از ابزارها و روش‌های تحقیق درست استفاده کنند. مهارت‌های تحقیق در رزومه شما ممکن است به‌صورت تجربه‌های شما در برنامه‌ریزی، تجزیه و تحلیل و تفسیر داده های در راه رسیدن به هدف و سودآوری باشد. مهارت‌های مربوط به این مورد باید رزومه شما ارائه شود.
  • 12. مهارت‌های نرم‌افزاری: تقریباً در هر شغلی به داشتن مهارت نسبی در خصوص مهارت‌های نرم‌افزاری پایه مانند برنامه‌های office برای پردازش متن و سروکار داشتن با جداول اکسل، ایمیل و غیره نیاز دارید. بعضی شغل‌ها به دانش بیشتری از این نرم‌افزارها نیاز دارند. مشاغل در زمینه فناوری اطلاعات و دیجیتال نمونه‌های بارزی هستند.
  • 13. بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا SEO: سئو و بازاریابی موتور جستجو یا SEM جنبه‌های اصلی شغل‌هایی هستند که با محتواهای آنلاین سروکار دارند. از نویسندگان و ویراستاران گرفته تا روزنامه‌نگاران و متخصصان منابع انسانی. از مهارت‌های سخت برای این گروه شغلی که باید در رزومه خودشان ارائه دهند می‌توان به Google Analytics، Keyword Planner، بهینه‌سازی کلمات کلیدی، محتوانویسی، ابزارهای تجزیه و تحلیل داده‌ها و HTML/CSS نام برد.
  • 14. مهارت تایپ: اکثر شغل‌ها مانند برنامه‌ریزان، دفترداران، متخصصین ورود اطلاعات و کارمندان اداری باید دارای مهارت تایپ باشند. یعنی مهارت تایپ ده انگشتی با سرعت و بدون خطا. شرح وظایف شما در رزومه‌تان می‌تواند سرنخی به کارفرما در خصوص مهارت تایپ شما بدهد. برای بررسی سرعت و دقت تایپ خود، می‌توانید به وب‌سایت‌های رایگان تست تایپ سرعت بروید.
  • 15. نوشتن و ویرایش: همان‌طور که مهارت کلامی و سخنوری در کار مهم است، مهارت نوشتن و ویرایش قوی نیز تقریباً در هر زمینه‌ای جز مهارت‌های سخت و ارزشمند است. یادداشت‌های کتبی، گزارش‌های کاری، نامه‌های رسمی و اداری، نامه‌های الکترونیکی و سایر ارتباطات داخلی نیازمند داشتن مهارت نوشتن هستند.

هیچ سازمانی دوست ندارد محتواهای وب‌سایت، محتواهای متنی داخل شرکت مانند ایمیل‌ها و تبلیغات، محتواهای ضعیف با ساختاری نادرست باشد. به‌خاطر داشته باشید که در رزومه شما باید نمونه‌هایی از چگونگی استفاده از مهارت‌های سخت که ارتباط بیشتری را با شغل موردنظر شما دارد، ارائه شود.

هر زمان و در هر موقعیت شغلی که هستید، دستاوردهای خاص و قابل‌اندازه‌گیری را یادداشت کنید. اگر دیجیتال مارکتر هستید. نرخ تبدیل و کلیک ارائه دهید. اگر مدیر پروژه هستید، پروژه‌هایی را که انجام داده‌اید با بودجه ارائه دهید و تأثیر آن‌ها را گزارش دهید. با ارائه مدارک لازم شما به کارفرما نشان خواهید داد که یک حرفه‌ای هستید. پس عجله کنید برای نوشتن و یا داشتن یک رزومه کامل تنها کافی است به ساخت رزومه اقدام کنید.